ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΉ ΕΝΌΤΗΤΑ ΣΕΡΡΏΝ
Στην οδό Μεραρχίας όπου πλέον στεγάζεται εκεί η Περιφερειακή Ενότητα Σερρών, οι περισσότεροι γνωρίζουμε ακόμη το κτίριο με την παλαιότερη του ονομασία του, ως Νομαρχία. Το κτιριο βρίσκεται σε μία από κεντρικότερες οδούς της πόλης, στην πρώην οδό Μεραρχίας νυν Κωνσταντίνου Καραμανλή.

Πως θα έμοιαζε αν είχαν βάψει εξ ολοκλήρου άσπρο το κτίριο;
Με την τεχνητή νοημοσύνη το δοκιμάσαμε και προσέξαμε πως σε ορισμένα σημεία πλησιάζει τις εικόνες από τον …Λευκό Οίκο!
Και μπορεί το αποτέλεσμα να φαίνεται εντυπωσιακό, ωστόσο κάτι τέτοιο είναι δύσκολο να γίνει μιας και δεν θα είχε επιτραπεί να βαφτεί με άσπρο χρώμα λόγω ιστορικότητας του κτιρίου…

Το νεοκλασσικό κτήριο στο οποίο στεγάζονται οι υπηρεσίες της Νομαρχιας Σερρών. Έχει χτιστεί στο τέλος του 19ου αιώνα από τον αρχιτέκτονα Ξενοφώντα Παιονίδη. Το κτήριο της παλιάς νομαρχίας μαζί με το κάστρο του Κουλά αποτελούν δύο από τα χαρακτηριστικότερα μέρη της πόλης των Σερρών.
Πως χρησιμοποιήθηκε το κτήριο
Χρησιμοποιήθηκε σαν τουρκικό διοικητήριο μέχρι την απελευθέρωση, που είχε καταγγελθεί ότι περιλαμβάνονταν στην λίστα των ακινήτων που παραχωρήθηκαν στο Υπερταμείο.
Η ολοκλήρωση του κτηρίου της Νομαρχίας
Το οικοδόμημα ολοκληρώθηκε κατά την περίοδο 1898-1905 από τον αρχιτέκτονα Ξενοφώντα Παιονίδη με σκοπό να εξυπηρετήσει τις ανάγκες του οθωμανικού δημοσίου.
Όμως λέγεται ότι το σχήμα του κτηρίου (κεφαλαίο Ε) παραπέμπει στα ιδανικά Ελλάς-Ελευθερία, ενώ το σχήμα και η αισθητική του συμβόλιζε την τότε κρατική εξουσία. Η κατασκευή του κτηρίου επιτεύχθηκε με την οικονομική συνδρομή των Σερραίων πολιτών, καθώς κατέβαλαν εισφορές ώστε να πραγματοποιηθεί το έργο. Έως και το 1913 λειτουργούσε ως έδρα της Οθωμανικής διοίκησης, όμως από τον εμπρησμό και μετά φιλοξένησε τη Νομαρχία Σερρών και για μερικά χρόνια φιλοξένησε και τα δικαστήρια της πόλης.
Τα στοιχεία που συνδυάζει το νεοκλασικό κτήριο
Το κτήριο συνδυάζει στοιχεία από την Δυτική Ευρώπη, την Ελληνική παράδοση και την Ασία και αρχιτεκτονικά εντάσσεται στην ύστερη περίοδο του εκλεκτικισμού , η οποία διήρκησε μέχρι τις αρχές της δεκαετίας του 1920, με έντονες επιρροές από τον νεοκλασικισμό και την Αναγέννηση. Το κτίριο στον βασικό του όγκο φέρει το σχήμα ενός ανεστραμμένου Π με υπόγειο, υπερυψωμένο ισόγειο και όροφο.
Τα μπαρόκ στοιχεία διαφαίνονται στο εξωτερικό του κτιρίου, ενώ στο εσωτερικό του οι επιμέρους χώροι διαμορφώνονται γύρω από τον κεντρικό διάδρομο σχήματος Π. Τα τελευταία χρόνια απέναντι από την είσοδο έχει τοποθετηθεί ένα κεντρικό κλιμακοστάσιο.
Η σημερινή εικόνα του
Στην οδό Μεραρχίας όπου πλέον στεγάζεται εκεί η Περιφερειακή Ενότητα Σερρών, οι περισσότεροι γνωρίζουμε ακόμη το κτίριο με την παλαιότερη του ονομασία του, ως Νομαρχία. Το κτηριο βρίσκεται σε μία από κεντρικότερες οδούς της πόλης, στην πρώην οδό Μεραρχίας νυν Κωνσταντίνου Καραμανλή.

Στην πίσω πλευρά του Διοικητηρίου έχουν γίνει αλλαγές για την διευκόλυνση των πολιτών της πόλης των Σερρών, έχει γίνει parking και ένα μεγάλο πάρκο.

Με πληροφορίες και από Παρατηρητή









