Κάτι δημιουργικό στήνεται στην Κεντρική Μακεδονία

Συνέντευξη στoν Nίκο Αβουκάτο

Ανοίγει τα «φτερά» του τοproject «Αγροδιατροφική Σύμπραξη στην Κεντρική Μακεδονία», η οποία αποτελεί αστική, μη κερδοσκοπική εταιρεία που θα επιχειρήσει να αναδείξει και να μεγιστοποιήσει τη συνύπαρξη των τριών επιπέδων στον αγροδιατροφικό τομέα: την πρωτογενή παράγωγη, τη μεταποιητική βιομηχανία και την προώθηση και εμπορία του προστιθεμένου συγκριτικού πλεονεκτήματος που δίνει η σύνδεση με τη γαστρονομία, τον τουρισμό και τον πολιτισμό. 

Σε συνέντευξή του στη Greenagenda.gr, ο πρόεδρος του Φορέα Κώστας Κιλτίδης κάνει λόγο για μια σημαντική πρόκληση με σκοπό την προβολή του αγροδιατροφικού πλούτου της Κεντρικής Μακεδονίας. Δίνει, δε, το στίγμα των προτεραιοτήτων του Φορέα και επαναλαμβάνει τη σπουδαιότητα της αναβίωσης καλλιεργειών.

Ο Κ. Κιλτίδης, πρόεδρος της «Αγροδιατροφικής Σύμπραξης»

Ποια είναι η στόχευση του Φορέα και οι προτεραιότητές του;

Πλέον όλα είναι έτοιμα για να ξεκινήσει ουσιαστικά το σημαντικό έργο της «Αγροδιατροφικής Σύμπραξης». Μετά την τροποποίηση του καταστατικού το οποίο ολοκληρώθηκε πριν από λίγες εβδομάδες η «Αγροδιατροφική Σύμπραξη» ξεκινά το ταξίδι της. Τώρα που ολοκληρώθηκαν όλες οι λειτουργικές διαδικασίες, πλέον διαθέτει ΑΦΜ και έχει συσταθεί το εταιρικό της κεφάλαιο κατά 95%, μπορεί και πλέον στέκεται στα πόδια της. Στο τέλος του χρόνου συμπληρώνονται δυο χρόνια λειτουργίας με ΑΦΜ και αυτό μας δίνει τη δυνατότητα υλοποίησης των σκοπών της, αυτοτελώς. Από το 2018 το πρώτο που προέχει είναι η σύνταξη του οδικού χάρτη των προτεραιοτήτων της «Αγροδιατροφικής Σύμπραξης». Από την 1η Ιανουάριου μπορούμε να συμμετέχουμε σε δράσεις.

Θα πρέπει να γίνει κατανοητό από όλους ότι εμείς βρισκόμαστε εδώ για να αφουγκραστούμε, να κατανοήσουμε τις ανάγκες και τις προτεραιότητες των παραγωγών-δημιουργών και των καταναλωτών, δεν θα είμαστε αυτοί που θα ονειροπολούμε και θα ξοδεύουμε πόρους.

Σκοπός μας είναι να εντοπίσουμε τις ανάγκες και προτεραιότητες παραγωγών και δημιουργών στον αγροδιατροφικό τομέα και βέβαια τις ανάγκες καταναλωτών και αυτό πρέπει να υπηρετήσουμε.

Με ένα δημιουργικό, συνθετικό τρόπο και με τη σύμπτυξη των δυνάμεων των φορέων έρχεται η «Αγροδιατροφική Σύμπραξη», κατά το περιεχόμενό της, να αναδείξει και να μεγιστοποιήσει τη συνύπαρξη των τριών επιπέδων στον αγροδιατροφικό τομέα: την πρωτογενή παράγωγη, τη μεταποιητική βιομηχανία και την προώθηση και εμπορίας προστιθεμένου του συγκριτικού πλεονεκτήματος που δίνει η σύνδεση με τη γαστρονομία, τον τουρισμό και τον πολιτισμό. Είναι ένα εγχείρημα του οποίου η πρώτη μεγάλη ανάγκη είναι να κατανοήσουμε το περιεχόμενό της και να αναπτύξουμε πολιτικές, στρατηγικές και δράσεις. Δεν είναι μια επίπλαστη, επιφανειακή συνύπαρξη διαφόρων φορέων όπου ο καθένας θέλει να πάρει ένα κομμάτι και να το προχωρήσει.

Αδιαμφισβήτητα ο ρόλος της Αγροδιατροφικής Σύμπραξης θα είναι κρίσιμος για τα επόμενα χρόνια. Ποιες είναι οι παράμετροι που θα αναδείξουν τα πλεονεκτήματα της Κεντρικής Μακεδονίας;

Είναι συγκλονιστική η πρόκληση κατά το περιεχόμενο και των δυνατοτήτων που έχει αυτός ο φορέας. Στο περιφερειακό συμβούλιο θα φροντίσουμε να αναδείξουμε όσα προβλέπονται από το καταστατικό. Η εισήγηση της πρέπει να έχει γνωμοδοτικό χαρακτήρα, στο Περιφερειακό Συμβούλιο, σε φορείς, σε δήμους ή ιδρύματα και θα αφορά ποια πολιτική πρέπει να ασκηθεί σε επίπεδο Περιφέρειας, ποια στρατηγική να ακολουθηθεί, ποιες δράσεις να προταχθούν και να ιεραρχηθούν. Επ’ αυτού το επίκεντρο και ύψιστης προτεραιότητας ζήτημα είναι να αναδειχθούν εκείνες οι καλλιέργειες στον φυτικό τομέα και εκείνες οι εκτροφές στον ζωικό τομέα που θα έχουν τη δυνατότητα της μεταποίησης, ούτως ώστε να προσδοθεί, να δοθεί στην αγορά προϊόν διατροφικό, με υγιεινή και ασφάλεια. Αυτό θα έχει τη δυνατότητα να καταναλωθεί στο εσωτερικό και εφόσον έχει ζήτηση να προωθηθεί στο εξωτερικό.

Ιδιαίτερα σημαντική πτυχή αυτής της προσπάθειας είναι η ανάδειξη νέων καλλιεργειών και η αναβίωση παλαιών ποικιλιών που εξαφανίστηκαν. Εκεί η επιστημονική κοινότητα και οι φορείς που έχουν συμπτύξει τις δυνάμεις τους με την Αγροδιατροφική Σύμπραξη, όπως το ΑΠΘ, η Αμερικανική Γεωργική Σχολή, ο Σύνδεσμος Βιομηχανιών Βορείου Ελλάδος, ο Σύνδεσμος Εξαγωγέων Βορείου Ελλάδος, η Ένωση Γεωργικών Συνεταιρισμών κ. α., στην κυριολεξία έχουν να καταθέσουν πολλά. Η Αγροδιατροφική Σύμπραξη πρέπει να κατανοηθεί ότι είναι  πρωτογενής, δευτερογενής και τριτογενής και βεβαίως τουρισμός και πολιτισμός.

Ήδη, ξεκινήσαμε την ανάδειξη της ελληνικής βιοποικιλότητας στο μακεδονικό κρασί. Οι συζητήσεις και οι συναντήσεις εργασίας είναι σε προχωρημένο στάδιο με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς. Στο προσεχές μέλλον επίκειται και η ανάδειξη της βρώσιμης ελιάς Χαλκιδικής.

Υπάρχουν προϊόντα με άριστη ταυτότητα υγιεινής και μάλιστα υψηλής διατροφικής αξίας, όπως π.χ. ο χαλβάς, που είναι ένα παραδοσιακό προϊόν με μακεδονική ταυτότητα, όπως η μπουγάτσα και το κουλούρι, το οποίο όμως πρέπει να ξαναβρεί τη χαμένη ταυτότητά του. Υπάρχει, ακόμη, ο τοματοπολτός, που «ξυπνά» στην Κ. Μακεδονία, ή η ταπεινή λαχανίδα που έθρεψε τους Έλληνες και περιέχει πάρα πολλές ποσότητες ασβεστίου. Δυστυχώς για την καλλιέργεια της τελευταίας δεν υπήρξε η πολιτική και η στρατηγική για να φέρει κοντά τις διαδικασίες παραγωγής και τυποποίησης.

Πρέπει, ακόμη, κάποια πράγματα να προσδιοριστούν, όπως η ιχνηλασιμότητα. Η υγιεινή κι η ασφάλεια δεν είναι διαπραγματεύσιμη, ως διαδικασία ελέγχου.

Μπορεί ο αγροδιατροφικός τομέας να συνεισφέρει σημαντικά στο πρόβλημα της ανεργίας;

Μέγιστη προτεραιότητά μας είναι αυτό που λένε οι γεωτέχνες ότι δηλαδή ο γεωργικός τομέας έχει ισχυρό κοινωνικό πολλαπλασιαστή. Από τις διάφορες φάσεις της παραγωγής, έως τη μεταποίηση, σε τοπικό επίπεδο. Όταν εμείς καταφέρουμε, βάσει του στρατηγικού μας σχεδίου, να αυξήσουμε τις παραγωγές, θα έχουμε ακόμη πιο ισχυρό πολλαπλασιαστή. Και, με τη μεταποίηση σε επίπεδο περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, δημιουργούνται οι συνθήκες επίλυσης του ζητήματος της απασχόλησης στην κοινωνία. Αν προστεθεί εδώ και η ταυτότητα της γαστρονομίας, όπως η μακεδονική κουζίνα, το τουριστικό προϊόν έρχεται προσδεθεί ως συντελεστής στην κατανάλωση των προϊόντων.

Η συμμετοχή της «Αγροδιατροφικής Σύμπραξης» σε ευρωπαϊκά περιφερειακά προγράμματα;

Ήδη, υπάρχουν οι συμμετοχές της «Αγροδιατροφικής Σύμπραξης» σε πλατφόρμες, η κάθε καινοτόμος παρέμβαση σε επίπεδο παραγωγής ή μεταποίησης είναι σε γνώση μας. Η κάθε σύνδεση του αγροτικού χώρου με τον αστικό ιστό, όπως το ευρωπαϊκό περιφερειακό πρόγραμμα Rumor αλλά και το Higher, τα οποία έχουν να εξάγουν πολλά συμπεράσματα. Επίσης η «Αγροδιατροφική Σύμπραξη» βρίσκεται μέσα σε προτάσεις διεθνής διεκδίκησης υλοποίησης προγραμμάτων είτε με την Αμερικανική Γεωργική Σχολή είτε με εκπαιδευτικά ιδρύματα, είτε με συλλογικούς φορείς.

Ποια είναι  η δυναμική των εταιρειών της  Κεντρικής Μακεδονίας;

Κατ΄αρχάς πρέπει να γίνει αντιληπτό ότι η Κεντρική Μακεδονία είναι η δύναμη παραγωγής στη χώρα, γι’ αυτό πρέπει να είμαστε οι οδηγοί, οι πρωτοπόροι. Η ανταλλαγή απόψεων με την περιφέρεια της Τοσκάνης έχει ξεκινήσει διότι βρίσκεται στην κυριολεξία μια γενιά μπροστά, δηλαδή είναι πρωτοπόρος στον ευρωπαϊκό χώρο και όχι μόνο, αφού τα σήματα ταυτότητάς της προσελκύουν τους παραγωγούς της γειτονικής χώρας.

Στην τροποποίηση του καταστατικού μας θεσπίσαμε την έννοια του συνεργαζόμενου και συνδεδεμένου μέλους δηλαδή τις ιδιωτικές εταιρίες που ήδη προχωρούν στον δρόμο της παραγωγής και της εμπορίας. Σε αυτή την προσπάθεια πρέπει να συνδεθούν με τον φορέα και να υπάρχει μια υγιής σχέση. Το επόμενο χρονικό διάστημα επίκειται η παρουσίασή μου στο περιφερειακό συμβούλιο όπου θα γίνει κατανοητό, πλέον, το διαμορφωμένο καταστατικό.

Είναι αρκετές οι συμμετοχές και οι ενδιαφερόμενοι για την ένταξή τους στον Φορέα. Εμείς είμαστε ανοιχτοί, λέμε «συνδεθείτε και ελάτε να κάνουμε το όνειρο πραγματικότητα». Θέλουμε η Αγροδιατροφική Σύμπραξη να είναι αυτοτελής και οι εταιρείες που θέλουν να… ταξιδέψουν μαζί μας να είναι συνεργαζόμενες ή συνδεδεμένες. Αυτό γίνεται διότι δεν θέλουμε να ακυρώσουμε την πολιτική και τη στρατηγική του φορέα. Θέλουμε να παράγουμε στρατηγική και πολιτική στον αγροδιατροφικό τομέα δίνοντας έμφαση στις δράσεις που πρέπει να ακολουθηθούν.

Πηγή GreenAngenda.gr